Polacy w izolacji

Projekt Grzegorza Klatki, „W izolacji” ma bardzo proste założenie: fotograficzny portret Polaków w dobie pandemii. Czy da się wykonać to zadanie tak, żeby pokazać całe spektrum zagrożenia, niepewności i osobistych tragedii? Oczywiście nie jest to możliwe. Artyście...

Czy sukces zepsuł współczesne muzeum?

Czy sukces zepsuł współczesne muzeum?

Zmianę tę widać w każdym aspekcie funkcjonowania muzeów: w atmosferze, skali działania, w charakterze i liczbie wydarzeń, w naturze i liczbie publiczności, w roli, jaką muzeum odgrywa w kodyfikowaniu lub czasem dekonstrukcji idei, w wyobrażeniu, czym jest sztuka. Muzeum zmieniło się tak bardzo, że nie jest już tą samą instytucją, którą było za czasów mojej młodości. Najważniejszą zmianą w tych instytucjach jest podniesienie zmiany do statusu zasady rządzącej.

Wiara i sztuka

Dane nam struktury są horyzontem ludzkiego działania i tylko w nich możemy w pełni realizować naszą kreatywność. Bycie poza danymi nam strukturami oznacza bycie w oderwaniu od rzeczywistości. Do tej rzeczywistości należy wyobraźnia, fantazja, odkrywanie rzeczy niesłychanych i takich, o których nawet nie marzyliśmy. Bóg nam je dał, a wyobraźnia nie jest poza strukturami stworzenia.

Sztuka, cenzura i transgresje

Sztuka jest w powszechnym rozumieniu obszarem transgresji, badania granic konwencji, jej naturą jest więc permanentne przekraczanie granic na wszystkich możliwych polach. Sztuka nie jest domeną wolną od reguł, a zasady wolności wypowiedzi pozostają w mocy także w jej granicach. Jaka jest rzeczywistość badania granic wolności słowa?

Andrzej Wajda – papierek lakmusowy III RP

Andrzej Wajda – papierek lakmusowy III RP

Do telewizyjnego programu o wystawie poświęconej twórczości Andrzeja Wajdy redaktorzy Krzysztof Kłopotowski i Jakub Moroz wkroczyli: pierwszy w ciemnych okularach – oślepiony blaskiem wielkiego reżysera, drugi na klęczkach. Ten wstęp wiele powiedział zarówno o pozycji, jaką powszechnie zajmuje w naszej świadomości Wajda i jego twórczość, jak i o samej wystawie…

Dziewczynka z warkoczem – obraz w przestrzeni publicznej

Dziewczynka z warkoczem – obraz w przestrzeni publicznej

Co wiemy właściwie o młodej Szwedce? Tyle, ile zobaczymy na zdjęciach: dziewczynka z warkoczykami, w żółtym płaszczu przeciwdeszczowym i niebieskich sportowych butach (zestawienie tych barw nawiązuje do flagi szwedzkiej), siedząca na bruku i oparta o szary mur. Greta dosłownie żebrze o naszą uwagę – niczym współczesne wcielenie dziewczynki z zapałkami z baśni Andersena.

09. 39   WOJNA

09. 39 WOJNA

Do zmierzenia się z tematem wojny, kurator Ignacy Czwartos zaprosił artystów różnych roczników. Dla jednych wspomnienie wojny oznacza traumę dzieciństwa i utratę najbliższych, dla innych jest to powód do historycznej lub filozoficznej refleksji.

Zamoyski zrzucony z cokołu?

Zamoyski zrzucony z cokołu?

Wieloletnie starania połączonych sił Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie zaowocowały zakupem rozproszonej dotychczas kolekcji dzieł Augusta Zamoyskiego – polskiego rzeźbiarza i teoretyka sztuki, jednego z najwybitniejszych rodzimych artystów XX wieku.

Drażniący. Samplowane plakaty Wojciecha K.

Drażniący. Samplowane plakaty Wojciecha K.

O tym, że plakaty, i do tego takie, a nie inne, zdecydowała w dużej mierze genetyka. Wojciech Korkuć jako wnuk Henryka Tomaszewskiego i syn Mieczysława Wasilewskiego – oczywiście w porządku akademickiej relacji mistrz-uczeń – jest bowiem z perspektywy swojej artystycznej formacji bezpośrednim spadkobiercą i kontynuatorem dziedzictwa Polskiej Szkoły Plakatu.

Drugi numer

papierowe wydanie
zamów

Kwartalnik o Sztuce

Sztuka i Naród

„Sztuka i Naród” to konserwatywne pismo literackie wydawane w latach 1942-1944. Gdy za oknami szalała burza II wojny światowej, zakonspirowani autorzy dbali o zachowanie kultury polskiej. Wszystko to z wiarą wyrażoną słowami Cypriana K. Norwida, przyjętymi jako motto pisma: „Artysta jest organizatorem wyobraźni narodowej”. Po to, by naród przetrwał niemieckie obozy zagłady i sowieckie zniewolenie.

Marcel Skierski

Zatrute owoce rewolucji ‘68

Zależy nam, aby Czytelnik miał możliwość zapoznania się z pełnym kontekstem opisywanych zagadnień, niezależnie od tego, gdzie leży i dla kogo wygodna jest prawda. Proponujemy również komentarze i oceny, oparte na określonym, konserwatywnym światopoglądzie – zawsze odnoszącym się do konkretnych kryteriów, gdyż jedynie podając konkretne założenia jesteśmy w stanie podjąć merytoryczną dyskusję. Przyświeca nam myśl Witkacego – „rzeczą krytyka jest uzasadnienie swojego subiektywnego wrażenia z jakiegoś stałego punktu widzenia”.

 

Marcel Skierski