Czy sukces zepsuł współczesne muzeum?

Hilton Kramer Czy sukces zepsuł współczesne muzeum? Wrzesień 1991 Tekst pochodzi z antologii Against The Grain. The New Criterion on Art and Intellect at the End of the Twentieth Century, Chicago 1995. Rozdział 1. The Culture in Crisis   Muzea przeszły w...

Wiara i sztuka

Mahalia Jackson, Newport 1958.tekst pochodzi z książki Modern Art and the Death of a CultureJak przeżywa swoją wiarę chrześcijanin zanurzony w...

Sztuka, cenzura i transgresje

Ważną kwestią w dyskusji dotyczącej cenzury w sztuce jest polityka tożsamości. Odnosi się ona do zasad moralnych i politycznych; panuje przekonanie, że biali nie powinni zajmować się sprawami innych nacji.

Nadesłane do Redakcji

Nadesłane do Redakcji

Szanowna Redakcjo! Pozwalam sobie podzielić się pewnym wydarzeniem, które wprawiło mnie i bliską mojemu sercu Marię Timofiejewną w niemałą...

Stara, dobra opresyjna szkoła

Stara, dobra opresyjna szkoła

Film Petera Weira „Stowarzyszenie umarłych poetów” oglądałem jakieś trzy dekady temu, będąc w liceum i wówczas wywarł na mnie wrażenie. Przypuszczam, że głównie z powodu mojego ówczesnego wieku, ale także klimatu roku 1989, który sprzyjał kontestacji, rewolucji i buntowi.

To tylko kościół!

To tylko kościół!

Około godziny dziewiętnastej w poniedziałek 15 kwietnia 2019 roku cały cywilizowany świat wstrzymał oddech. Do mediów dotarła wiadomość o pożarze...

„Tchórze, niedołęgi czy przemilczacze” A.D. 2019

„Tchórze, niedołęgi czy przemilczacze” A.D. 2019

Dlaczego wystawa takiego formatu zostaje przemilczana? Powodem może być albo strach wiążący naszą krytykę artystyczną, bądź głęboko zakorzeniona niezdolność i programowa niechęć do podjęcia tematów wywoływanych przez twórców warszawskiej ekspozycji.

Drugi numer

papierowe wydanie
zamów

Kwartalnik o Sztuce

Sztuka i Naród

„Sztuka i Naród” to konserwatywne pismo literackie wydawane w latach 1942-1944. Gdy za oknami szalała burza II wojny światowej, zakonspirowani autorzy dbali o zachowanie kultury polskiej. Wszystko to z wiarą wyrażoną słowami Cypriana K. Norwida, przyjętymi jako motto pisma: „Artysta jest organizatorem wyobraźni narodowej”. Po to, by naród przetrwał niemieckie obozy zagłady i sowieckie zniewolenie.

Marcel Skierski

Zatrute owoce rewolucji ‘68

Zależy nam, aby Czytelnik miał możliwość zapoznania się z pełnym kontekstem opisywanych zagadnień, niezależnie od tego, gdzie leży i dla kogo wygodna jest prawda. Proponujemy również komentarze i oceny, oparte na określonym, konserwatywnym światopoglądzie – zawsze odnoszącym się do konkretnych kryteriów, gdyż jedynie podając konkretne założenia jesteśmy w stanie podjąć merytoryczną dyskusję. Przyświeca nam myśl Witkacego – „rzeczą krytyka jest uzasadnienie swojego subiektywnego wrażenia z jakiegoś stałego punktu widzenia”.

 

Marcel Skierski