Recenzje

Siła Obrazu czy potęga narracji?

Siła Obrazu czy potęga narracji?

Dystans dzielący nas od przeszłości siłą rzeczy uruchamia skłonność do tworzenia różnych narracji, czy to dotyczących szerszych zjawisk, czy wydarzeń z własnego życia.

09. 39   WOJNA

09. 39 WOJNA

Do zmierzenia się z tematem wojny, kurator Ignacy Czwartos zaprosił artystów różnych roczników. Dla jednych wspomnienie wojny oznacza traumę dzieciństwa i utratę najbliższych, dla innych jest to powód do historycznej lub filozoficznej refleksji.

Zamoyski zrzucony z cokołu?

Zamoyski zrzucony z cokołu?

Wieloletnie starania połączonych sił Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie zaowocowały zakupem rozproszonej dotychczas kolekcji dzieł Augusta Zamoyskiego – polskiego rzeźbiarza i teoretyka sztuki, jednego z najwybitniejszych rodzimych artystów XX wieku.

Stara, dobra opresyjna szkoła

Stara, dobra opresyjna szkoła

Film Petera Weira „Stowarzyszenie umarłych poetów” oglądałem jakieś trzy dekady temu, będąc w liceum i wówczas wywarł na mnie wrażenie. Przypuszczam, że głównie z powodu mojego ówczesnego wieku, ale także klimatu roku 1989, który sprzyjał kontestacji, rewolucji i buntowi.

„Tchórze, niedołęgi czy przemilczacze” A.D. 2019

„Tchórze, niedołęgi czy przemilczacze” A.D. 2019

Dlaczego wystawa takiego formatu zostaje przemilczana? Powodem może być albo strach wiążący naszą krytykę artystyczną, bądź głęboko zakorzeniona niezdolność i programowa niechęć do podjęcia tematów wywoływanych przez twórców warszawskiej ekspozycji.